I Sprogeriet er vi (desværre) ikke musiklærere - eller særligt musikalsk begavede, men vi er meget bevidste om de læringsmæssige gevinster, musikken har at byde på. Alle sproglige områder sættes i spil, når en særlig målgruppe får en fælles sang, der appellerer til lige netop dem. De kommunikative kompetencer styrkes gennem deltagelse og koordinering med resten af deltagerne i den musikalske aktivitet. Ordforråd, sprogforståelse og grammatiske kompetencer styrkes gennem tekstforståelsen, som støttes af musikken rim og rytmer.
“Først og fremmest er musik noget, der er godt at samles om. Gennem musikken får vi et fælles sprog og en fælles forståelse af det, vi synger om. Musikken kan faktisk være med til at give os - eller styrke en fælles identitet. Hvis man laver musik og tekst, der retter sig imod en særlig målgruppe, kan man styrke fællesskabet ved at beskrive i teksten, hvad der er særligt i gruppen - hvordan lever vi, hvad er vigtigt for os. Ordene i teksten og rytmerne i musikken vækker følelser i os, og på den måde kan man skabe sange, der er gode til at styrke forskellige fællesskaber.”
“Det fede ved at spille og synge musik sammen er, at man er en del af en helhed, og man skal gøre sig umage for at bidrage til helheden på en god måde. Man skal bidrage og samtidig give andre plads. Man må koordinere, hvor højt man synger, toneleje, melodi osv. skal passe til det, der synges i resten af fællesskabet. På den måde lærer man noget om at bidrage og give plads i et fællesskab.”
- Peter Rahbek, musiklærer, Rosengårdskolen, Odense
Tekst, akkorder og noder finder du på SprogØen, så sangen kan nå ud til musikglade lærere og elever rundt om i landet (kræver abonnement. Du kan læse mere om SprogØen og abonnementsmuligheder her).