Del 3: Spændende indretning med bogstaver
En vigtig del af børns veje ind i literacy er deres tidlige erfaringer med bogstaver. Det forholder sig naturligvis sådan, fordi erfaringer med alfabetets bogstaver er en vigtig del af børnenes veje ind i læsning og skrivning. Børnenes tidligste erfaringer er, når de bliver fortrolige med bogstavernes visuelle udtryk - altså når de lærer, hvordan de forskellige bogstaver ser ud. I mange dagtilbud hænger der forskellige former for alfabeter på væggene, men der er mange andre måder at have bogstaverne repræsenteret i sit hjem eller i dagtilbuddet.
Materialerne NED i børnehøjde
Børn lærer og udvikler sig, når de er naturligt motiveret for det - og den motivation findes dér, hvor noget vækker deres interesse. Hvis man gerne vil indrette et motiverende literacy miljø, er det godt at have i baghovedet, at de materialer, som man ønsker, skal vække børnenes opmærksomhed og interesse, befinder sig i en højde, hvor børnene både kan se og røre dem. Hvis børnene skal blive nysgerrige på alfabetets bogstaver, er det altså ikke altid nok at have en række printede bogstaver hængende øverst på væggen - selvom der bestemt findes mange fine og dekorative udgaver.
Dæk op med bogstaver, tegn og symboler
Der findes en del inspirerende og farverige dækkeservietter med masser af potentiale for udforskning af bogstaver, tal, tegn og symboler. Dækkeservietterne er spændende for børn at kigge på og tiltrækker naturligt deres opmærksomhed i tiden omkring spisesituationen. Dækkeservietterne kan evt. fastgøres til bordpladen, så børnene ikke fristes til at smide dem på gulvet.
Tæpper med bogstaver, tegn og symboler
Små børn bruger ofte meget af deres tid på gulvet. Gulvet er derfor et oplagt sted for dem at begynde deres udforskning af bogstaver, tegn og symboler. Der findes mange fine gulvtæpper med forskellige bogstaver, tegn og symboler, som vækker børnenes nysgerrighed, og som kan fungere som udgangspunkt for samtaler om de forskellige tegn og symbolers betydning samt eventuelt om bogstavernes lyde. Det kan både være samtaler mellem børn og samtaler mellem børn og voksne.
Bogstavklodser
Træklodser med alfabetets bogstaver giver børn mulighed for at få erfaringer med, hvordan forskellige bogstaver ser ud, samtidig med at de kan gøre noget fysisk med dem. Bogstavklodser kan stables i konstruktionsleg og børn, der har erfaringer med, hvordan deres navn “ser ud”, kan bruge klodserne til at “stable” navnet. Når voksne går med i legen, skaber klodserne gode muligheder for samtaler om bogstavernes lyde og udseende.
Stempler
Nogle børn får hurtigt interesse for at skrive bogstaver på papir med blyant. Andre børn er mere tilbageholdende, fordi de måske ikke er fortrolige med at bruge papir og blyant som værktøjer. Her kan stempler med bogstaver udgøre et alternativt værktøj til eksperimenter og udforskning af bogstavernes muligheder.
Perler med bogstaver
Der findes efterhånden et godt udvalg af perler med bogstaver i forskellige materialer. Ligesom stempler tilbyder perlerne en anden vej ind i udforskningen af, hvad bogstaver kan bruges til. Børn bruger ofte perler til at lave forskellige smykker med - både til dem selv og familiemedlemmer. Bogstavperlerne rummer en indbygget motivationsfaktor, da mange børn vil have lyst til at bruge bogstavperlerne til at skrive navnet på den, der skal modtage gaven.
Vil du have mere inspiration?
Fast, C. (2007). Literacy – i familie, børnehave og skole. Århus: Forlaget Klim
Knudsen, M. (2018). Grib skriften! - I dagtilbuddets børnefællesskaber. Dafolo