Tidlig literacy 2: Skrift & tegn i leg

En vigtig del af børn tidlige literacy erfaringer er deres oplevelser med, at skrift bærer en betydning, og at den kan bruges til forskellige ting. Børn udforsker i høj grad forskellige genstandes muligheder gennem leg - dette gælder også for skrift, tegn og symboler. Det er derfor en god ide at gøre det nemt for børn at integrere forskellige former for skrift, tegn og symboler i deres indbyrdes leg. 

Få konkret inspiration til, hvordan du kan gøre det i dette blogindlæg.

Tidlig literacy 3: Skrift & tegn i indretning og krea

En vigtig del af børns veje ind i literacy er deres tidlige erfaringer med bogstaver. Det forholder sig naturligvis sådan, fordi erfaringer med alfabetets bogstaver er en vigtig del af børnenes veje ind i læsning og skrivning.

I mange dagtilbud hænger der forskellige former for alfabeter på væggene, men der er mange andre måder at have bogstaverne repræsenteret i sit hjem eller i dagtilbuddet. Find inspiration i dette blogindlæg.

Er der literacy i børnetegninger?

Hvorfor begynder børn egentlig at tegne, og kan de første mærker på papiret - krusedullerne og de senere illustrationer af figurer og hverdagssituationer - sættes i forbindelse med tidlige erfaringer med skriftsprog?

I dette blogindlæg dykker vi ned i kreativitetens sproglige dimensioner, med særlig fokus på børns tegninger.

Sprogvurdering - test eller pædagogisk værktøj?

For børn og pædagoger bliver sprogvurderingerne først direkte meningsfulde, når resultatet af børnenes sprogvurderinger åbner for pædagogiske handlemuligheder, der understøtter lige præcis det/de sproglige områder, som kommer børnene til gavn.